zannainspirerar

Mitt liv tog inte slut, de valde bara en annan väg.

Astma värre än någonsin

Publicerad 2013-06-10 18:40:06 i Allmänt,

Jag har varit bra från min astma i flera år, brukar säga sedan jag blev vegetarian för snart  4 år sedan.
 
Ända tills i jan när jag kom hem från Egypten. Det hände ngt i den vevan, infektion, allergi har inte en aning men dålig blev jag och det tog lång tid innan jag blev bra igen.
 
Jag gjorde trots allt en spiometri i april i år och blåste som förr om åren långt över normalt och då sitter jag ändå i rullstol sedan 3½ år nästan.
 
Nu på studenten så kom allting som en bom igen, eller var det inte en bomb om jag tänker efter? Jag började hosta lite grann under helgen som var innan. Ska man tänkta ASTMA!!! så fort man hostar minsta lilla? Njae inte jag i nuläget.
 
På onsdagen när det var dags för student då insåg jag det fasansfulla att jag faktiskt inte kan andas ordentligt och fick lite råd från Närhälsan som det så fint heter numera.
 
Klarade studenten med inhalationer mellan varven och ganska jobbiga ben (kände mig onykter stundtals)
När det var dags för gästerna att gå då var jag ordentligt tät och hostade på bra.
Inhalerade lite till och klarade kvällen. Natten var så hemsk så då var det nära 112 i tanken men jag fick paniken under kontroll och det gick vägen.
 
Ringde 1177 på morgonen 6,30 en söndag!! det hon frågade var, vad kan jourcentralen göra om du redan har inhalerat ventolin och atrovent i min maskin. Du låter hes. Ja det ska väl inte jag kunna veta?!?!?
 
Fick iaf en tid och läkaren hörde hur jag hostade och bad mig pef-mäta som var väldigt risigt. Fick en kortisonkur och så kollade han en crp så det inte var infektion. Jag var nöjd med besöket.
 
Numera så reagerar jag på allting jag äter i form av stenfrukter osv som jag har kunnat äta i flera år och som faktisk är min basföda ;(
 
Idag var jag tillbaka på Närhälsan och läkaren konstaterade att jag behöver en lika lång kur till med nedtrappning men konstaterade också att jag har nog väldigt bra lungor i vanliga fall och gissa om jag är taggad att verkligen låta mina lungor jobba när jag mår bra.
 
Jag är bättre men det fattas fortfarande en bra bit till en normal lungfunktion fast nu kan jag iaf vara uppe utan att kvävas och jag kan hosta upp slem utan att behöva kräkas, så visst går det framåt.
 
Nu vill det till att försöka ta reda på vad det är som triggar astman med en enorm hastighet när den väl kommer.
 
kram där ute

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zanna

En glad kvinna i sina bästa år :) Tar tag i saker som kommer ivägen och hoppas kunna inspirera andra att aldrig ge upp.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela