zannainspirerar

Mitt liv tog inte slut, de valde bara en annan väg.

Berättelse om min träning.

Publicerad 2012-02-17 09:31:58 i Träning,

För dryga 10 år sedan v 7 2001 gick jag i mål som viktväktare, jag hade gått ner 15,1 kg.

Med denna viktminskning som jag höll på med under ca 6-7 månader så började jag också träna mycket mer.
Jag började egentligen promenera för mig själv för att rensa hjärnan eftersom jag hade en del att hålla koll på. Dessa promenader gick fortare och fortare som blev seg jogging och som hela tiden byggdes på efter vad jag orkade.

Jag sprang till sist varje dag minst 5 km och så tog jag en promenad med maken före eller efter.

När vi var utomlands i sept 2001 så fick jag en fruktansvärd magsjuka som gav mig reumatisk värk efteråt:(
Min träning hamnade lite "down" under ett par år. Jag tränade men inte alls på samma sätt.

*************************************************************************************

Jag började träna på ett gym  2004 och då med en personlig tränare till och börja med och sedan lärde jag känna instruktörerna och berättade min reumatiska historia och varför jag ville börja från grunden med träning och inte bara löpträna.

Än en gång så höjde jag ribban långt över det normala. Först träna core en haltimma eller någon form av dansträning och så ett löppass uppepå det. Så höll jag på varje dag.

Jag sprang och hämtade barnen på förskolan eller tog cykeln så det blev ett par km till varje dag.

Som ni förstår så gick det åt pipsvängen med kroppen ,jag orkade inte och blev smalare och smalare men det insåg inte jag.

*******************************************************************************************
2006 blev jag lam i höger fot. Än en gång fick jag börja från början och leta fram något annat jag kunde träna med för löpträna fungerade inte alls längre.

Under åren som gått har jag simmat mycket och det var något som fungerade även om man har ont i kroppen:)

Jag tog ett steg till och bestämde mig för att jag skulle lära mig crawla ordentligt. Sagt och gjort så tog det inte så lång tid innan jag hade fått bra kläm på denna teknik och hade gått vidare till att göra voltvändningar och köpte en snorkel så jag inte ens behövde gå upp och hämta luft.

Med tiden så började ryggen göra sig påmind och all träning var en pina men tränade det gjorde jag, simmade varje dag. Hade inte kommit på ännu hur man kunde meditera utan det var full träning som gällde fortfarande.

*******************************************************************************************

2008 dagen innan nyårsafton kom jag för första gången till min sjukgymnast jag har idag. Smärtan jag hade var outhärdlig så hon skulle försöka hjälpa mig.
Det gick lite upp och lite ner under 2009 och jag var nog ett hopplöst fall men jag tyckte ändå att det gick framåt och fick sjukgymnsten att låta mig vara kvar.

*******************************************************************************************

operationen kom nyårsafton 2009 akut (nästan första inlägget i bloggen)
Vi fick en helt ny del av rehabilitera. Helt plötsligt kunde jag inte gå alls.

Fortsättning i nästa inlägg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zanna

En glad kvinna i sina bästa år :) Tar tag i saker som kommer ivägen och hoppas kunna inspirera andra att aldrig ge upp.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela